خط 1 مترو تبریز

1 مترو تبریز

خط 1 مترو تبریز

خط 1 مترو تبریز سومین شهر بزرگ ایران پس از تهران و مشهد است که به عنوان قطب صنعتی منطقه آذربایجان نیز شناخته می‌شود. تبریز شهری کهن با تاریخی پر حادثه بوده که هم اکنون نیز نقش مهمی را در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور ایفا می‌کند. این شهر با مساحتی برابر با ۲۴۴٫۵۱ کیلومتر مربع از وسعت قابل توجهی برخوردار بوده و از این نظر حمل و نقل در شهر اهمیت بسیاری دارد.

تبریز در حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد و جابه‌جایی این تعداد از افراد نیازمند سیستم حمل و نقل متنوع و گسترده‌ای است. سیستم ریلی یا همان مترو یکی از روش‌های حمل و نقل عمومی در شهر تبریز است که در سال‌های گذشته با رشد بالایی در عرضه خدمات روبرو شده است.

خط یک: به طول 17.2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گولی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و29بهمن، خیابان امام خمینی، میدان کهن (محققی سابق)، باغ گلستان(قونقا) و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود 8کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 14 الی 25متری کف تونل ، حفاری آن در سال 1393 به اتمام رسیده است. فاز نخست این خط از ایستگاه ائل‌گولی تا ایستگاه استاد شهریار در شهریور 1394، فاز دوم از ایستگاه استاد شهریار تا ایستگاه میدان ساعت با یک ایستگاه عبوری در میدان قطب در سال 1395 به بهره‌برداری رسید. در پاییز 1398، ریل‌گذاری کل خط یک تا پایانه لاله به اتمام رسید و پس از سال‌ها انتظار، سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک به صدا درآمد. همزمان با قیام تاریخی 29 بهمن مردم تبریز، در بهمن ماه 1398، فاز سوم خط یک نیز با چند ایستگاه عبوری از ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه نور در شهرک نور لاله به بهره‌برداری رسید.

  1. طراحی و ساخت تابلوهای تهویه خط 1 مترو تبریز توسط شرکت الکتروکویر

کارفرما: شرکت ﺻﺪﻭﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻓﻨی ﻣﻬﻨﺪﺳی ﺳﺎبیر بین ﺍﻟﻤﻠﻞ

خط 1 مترو تبریز
خط 1 مترو تبریز

اجرا، نصب و راه اندازی سیستم تهویه خط ۱ متروی تبریز که شامل تمامی اجزای تهویه مترو همچون صداگیرهای تهویه، دمپر و فن های محوری تهویه، فن های تخلیه دود  و … می شود.

‫1 نظر

  • علی بابا گفت:

    نقشه کشی مسیرهای متروی تبریز رو در سال ۱۳۷۶ شروع کردند و دو ماه بعد احداث و کنده کاری ها آغاز شد. متروی تبریز در نقشه، از پنج مسیر تشکیل شده و تا حالا در این ۲۶ سال فقط یک مسیر آماده شده!! یعنی اگه بخواهند تمام مسیرها را با این سرعت کاری به اتمام برسانند، متروسازی تبریز، کلا” ۱۳٠ سال طول خواهد کشید!! علت اصلیش اینه که دولت، تمام بودجهٔ کلی تبریز رو همیشه به مقدار یک دهم بودجهٔ شهرهای دیگر پرداخت میکنه، و رئیس ها و معاون ها هم نصف اون بودجه رو میخورن، و نتیجه همین میشه. در حالیکه مثلا” در شهر شیراز، ساخت تمام مسیرهایش ۲ سال طول کشید، و ساخت متروی تهران رو خود دولت اعلام کرد که ۶ سال طول کشید، با اینکه مساحت شهر تهران ده برابر تبریز هست.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *